Organiseer een markt: 8 tips (+ checklist!)

Een markt organiseren is niet per sé heel moeilijk, het kost alleen heel veel tijd. Je mag echt wel een paar maanden van te voren beginnen om een succesvolle markt neer te zetten. Extra leuk als het dan goed gaat! Hierbij onze beste tips.

Met gratis checklist, helemaal onderaan het artikel!

(het mooie beeld is van Wheatfield, via Etsy)

1. Het gat in de markt voor jouw allereerste markt

Stel je voor, je bent er klaar voor; die markt moet er komen.
Je begint met is het gat in de markt zoeken. Welke markt wordt nog niet gehouden? Wat mis je? Een markt met baby- en kinderkleding? Een huisdierenmarkt op dierendag? Vraag een beetje rond onder je doelgroep of in de buurt of anderen ook zoiets missen. Noem het maar een mini-marktonderzoek. Zo kom je er achter of er markt is voor jouw idee.

Sommige markten vragen vrijwilligers die helpen met de organisatie van de markt.

Dat is een prima positie om in te beginnen en alle ins en outs van een organisatiebureau te leren. Zie het als een cursus, maar dan gratis én meestal met lekker eten en drinken.

Etsy markt binnen in 'de ruimte'_600x400

Etsy mark in de kelders van in de Ruimte in Utrecht.

2. Op tijd beginnen

In principe kan je een markt met één of twee personen organiseren, afhankelijk van de grootte en de tijd die je er in kan steken.

Als je het allemaal part-time doet en voor weinig geld (klinkt bekend?), kan je het beste een groter groepje vrijwilligers bij elkaar verzamelen.

Met hoeveel personen je ook bent, zorg er voor dat je regelmatig in persoon kan overleggen en dat je er allemaal achter staat. Het is ook handig om van te voren te overleggen of je er iets aan gaat verdienen, en wie dat dan krijgt. Schrijf het op, duidelijke afspraken zijn belangrijk.

Een paar maanden vantevoren

Begin een paar maanden van tevoren want die dingen kosten allemaal ongelooflijk veel tijd. Je kan zo’n twee maanden nodig hebben voor de vergunning, zonder vergunning kan je eigenlijk je deelnemers niet uitnodigen en zonder deelnemers is het veel minder makkelijk om bezoekers te trekken. Deze aspecten kunnen ook allemaal tegelijkertijd, maar dat zorgt voor meer zorgen en stress. Als je dan toch de tijd hebt, kan je het maar beter meteen goed doen!

Voor deze indoor markt hadden we alleen tafels en geen vergunning nodig_565x600

Voor deze indoor markt hadden we alleen tafels en geen vergunning nodig.

3. Locatie en vergunning

In Nederland heb je voor álles een vergunning nodig, een evenementenvergunning, een standplaatsvergunning, een ventvergunning, een marktplaatsvergunning, enzovoorts.

Is de markt op de openbare weg/plein? Dan zit er vast een gebruikstarief aan vast. Ga je eerder opbouwen? Misschien heb je dan parkeervergunningen nodig. Soms willen de politie en de brandweer eerst zien wat je precies van plan bent.

In bepaalde gemeenten of stadsdelen mag je alleen een markt organiseren als je dat meerdere keren per jaar gaat doen. En. zo. voorts.

Je kan hier aan ontsnappen door de markt op een evenemententerrein te houden of op een ander niet openbaar terrein zoals bijvoorbeeld terrein van een bedrijf, organisatie of vereniging. Als dat lukt kan je het beste tóch even naar de gemeente bellen om uit te vinden of je een bepaalde vergunning nodig hebt.

Er zijn nog heel veel andere aspecten die locatie belangrijk maken. Is er parkeergelegenheid? Komen hier veel mensen langs? Is het goed te bereiken? Is er elektra? Is het er veilig voor bezoekers en deelnemers?

Etsy markt tijdens best kept secret festival, goede belichting is belangrijk_600x450

Etsy-markt tijdens best kept secret festival: goede belichting is belangrijk!

4. Planning en aankleding

Bedank wat je budget is en hoeveel risico je wilt nemen.

Bij hoeveel verhuurde kramen kan de markt door gaan? En wanneer wil je dat aantal bereikt hebben?

Een goede planning is alles. Hier hoort natuurlijk ook een decoratieplanning, persplanning en een promotieplanning bij. Heb je wel eens gezien hoe veel posters de IJ-hallen markt ophangt door het héle land? En hoeveel bezoekers de IJ-hallen markt trekt? Die allemaal vier euro betalen? Dat bedoel ik.

Bedenk hoe je zelf op een markt terecht kwam, ik kijk bijvoorbeeld vaak op meukisleuk.nl of op Hollandse markten. Zorg dat je daar dan zelf ook op staat! Het lokale nieuwsblad wil vast wel wat aandacht besteden aan je markt. En er zijn vast ook blogs, magazines en andere media die je evenement willen noemen. Voor media-aandacht geldt; hoe specifieker, hoe beter. En vergeet vooral niet na de markt een verslag met mooie foto’s te sturen!

5. Bezoekers

Bezoekers hebben van álles nodig: eten, zitplaatsen, drinken, en na te veel drinken een toilet!

Hoe langer je bezoekers blijven, hoe meer ze kunnen kopen. Het is dus handig om voor een natje en een droogje te zorgen. Aan de andere kant heb jij, of de kraamhouder, hier weer extra vergunningen voor nodig.

Lowlands Etsy bazaar, non-traditionele marktkraam._600x450

Non-traditionele marktkraam op Lowlands van Second Hand Sandy.

Je kan de markt ook in de nabijheid van een bestaande horeca gelegenheid houden, zo kan je daar ook handig naar het toilet. Dat moet je natuurlijk wel even van te voren bespreken met dat leuke cafeetje.

Extra tip:
Vergeet niet om je bezoekers de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven op een nieuwsbrief, wie weet komen ze de volgende keer weer!

speciale thema markt Broesj op lowlands_600x600

Babette van Broesj had een te gekke manier gevonden om mee te doen aan het thema van de Lowlands markt. Met een Broesj Blokkenschema!

6. Deelnemers aan de markt

Het doel is om alleen maar leuke deelnemers te laten meedoen.

Goede deelnemers en mooie kramen zorgen voor een interessante markt waar bezoekers naar terug willen komen.

Het helpt als je bij je zoektocht naar deelnemers laat weten naar wat voor producten je op zoek bent. Zoek je handgemaakt, fairtrade, eetbare dingen, is er een kerst- paas- of dierenthema, en wat voor publiek verwacht je te trekken?
Je kan kiezen om een ‘curated’ markt te houden, waarbij de organisatie de inzendingen beoordeelt en alleen de beste mogen komen, of je kan iedereen toelaten die zich aanmeldt. Je kan je deelnemers ook zelf ‘scouten’ op bestaande markten of op internet.

Laat je deelnemers duidelijk weten wat er van ze verwacht wordt en wat jij voor ze kan doen. Probeer als deelnemer te denken. Deelnemers willen vast weten hoe groot de kraam is, of ze stoelen mee moeten nemen, of er elektra is en wat jouw mobiele nummer is in geval van autopech. Je kan dit overzichtelijk in een draaiboek verwerken dat je van te voren naar de deelnemers opstuurt.

7. Op de dag zelf

aankondiging markt_450x600

Zorg dat je een maximum aankomsttijd hebt voor je deelnemers. Op het moment dat de markt begint zou iedereen klaar moeten staan en opgebouwd zijn. Als je een wachtlijst hebt kan je ook nog iemand van de wachtlijst inzetten voor één van de lege plekken. Want er zijn weinig dingen zo vervelend aan een markt als lege kraampjes. Saai!

Jij bent samen met je team de spil van de markt, de spin in het web, de moeder overste, fotograaf en zakkenroller-spotter ineen. Zorg dat je zichtbaar bent voor je deelnemers, bijvoorbeeld met zo’n elegant geel bouwvakkershesje en dat je mobieltje aan je hoofd geplakt zit.

TIP: Hoe kunnen mensen je markt vinden? Een aankondiging is belangrijk. Op deze Etsy-markt leidden we het publiek met een oranje draad naar de verderop gelegen kraampjes.

8. Evalueren!

Het laatste belangrijke aspect, vergeet na de grote dag niet te evalueren. Zo kan je het volgende keer alleen maar beter doen. Je kan je deelnemers per email om hun feedback vragen, en de bezoekers ter plekke een klein vragenlijstje in laten vullen waar ze iets leuks mee kunnen winnen.

Organiseer een markt: checklist

> download de gratis Checklist Organiseer een Markt, Beurs of Event

In deze checklist vind je alles wat we hier genoemd hebben en meer.
Print uit en hang boven je bureau als je je (eerste) markt aan het voorbereiden bent!

Succes!

, , , ,

2 reactie bij Organiseer een markt: 8 tips (+ checklist!)

  1. Diana van Ewijk 27 oktober 2013 bij 09:03 #

    Graag gedaan, ook en vooral namens de dames van Ka-ching, Bjorn! Ik krijg er bijna zelf zin in…

  2. Bjorn 26 oktober 2013 bij 08:16 #

    Goed artikel zeg! Dit is natuurlijk best leuk om te gaan doen als je wat meer uitdaging aan het zoeken bent en met dit artikel en de checklist heb je een geweldige voorbereiding! Complimenten!